D-vitamintest

D-vitamin är ett fettlösligt vitamin. Vitaminet reglerar kalkbalansen i kroppens skelett och är därför en viktig beståndsdel för en god benhälsa tillsammans med kalcium. Symtomen på D-vitaminbrist är bland annat nedstämdhet. Ta reda på om dina symtom beror på D-vitaminbrist.

450 kr

BESTÄLL

Följande tester ingår

blod

Vitaminer

De främsta D-vitaminkällorna är animalisk föda samt solljusexponering. När solen strålar på huden bildas ett pre-hormon som omvandlas till D-vitamin i njurarna. Hur mycket D-vitamin som produceras och lagras i kroppen skiljer sig åt från individ till individ, solens intensitet och hudexponering spelar också roll. Under vinterhalvåret när solexponeringen är begränsad riskerar vi dock att få för lite av vitaminet.
blod

Vitaminer

De främsta D-vitaminkällorna är animalisk föda samt solljusexponering. När solen strålar på huden bildas ett pre-hormon som omvandlas till D-vitamin i njurarna. Hur mycket D-vitamin som produceras och lagras i kroppen skiljer sig åt från individ till individ, solens intensitet och hudexponering spelar också roll. Under vinterhalvåret när solexponeringen är begränsad riskerar vi dock att få för lite av vitaminet.

Vem passar för D-vitamintestet?

D-vitamintestet passar för dig som upplever symtom på D-vitaminbrist och vill utreda om det är orsaken till dina symtom. Det passar också dig som äter en ensidig kost med få livsmedel som innehåller D-vitamin, eller exponeras för lite sol.

Källor till D-vitamin 

Den främsta källan till D-vitamin är solljus. Livsmedel som är rika på D-vitamin är bland annat fet fisk och berikade produkter. Se listan nedan.

  • Lax, sill och makrill
  • Ägg
  • Berikade produkter, såsom mjölk/vegetabilisk dryck och smör
  • Kosttillskott
  • Svamp

Läs mer om D-vitaminkällor här.

Hur mycket D-vitamin behöver jag?

Den dagliga rekommendationen för D-vitamin är 5-10 mikrogram per dag, enligt Livsmedelsverket. Beroende på ålder och exponeringsgrad av solljuset, så rekommenderar man 10-20 mikrogram per dag.

Läs mer om D-vitaminbehovet här.