Är fruktsocker nyttigare än vanligt vitt socker?

Fruktos är det som vi normalt sett kallar för fruktsocker. Fruktos hittar vi naturligt i frukter och bär, men finns också i läsk, godis, bakverk och diverse sötade livsmedelsprodukter i form av tillsatt socker. Det vi bör vara aktsamma med är just det tillsatta sockret, vare sig det är i form av glukos, fruktos, sackaros, invertsocker, eller agavesirap. Socker är socker, med andra ord.

 

Det viktigaste att tänka på gällande socker är egentligen inte vilken typ av socker det är som vi får i oss, utan hur vi får i oss det. Att få i sig fruktsocker genom att äta ett äpple jämfört med att få i sig fruktsocker genom en läsk är avsevärt bättre. Där handlar det inte riktigt om själva sockret i frukten, utan mer om det andra vi får i oss av livsmedlet. Frukt innehåller så mycket mer än bara fruktsocker - bland annat vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibrer, som i princip väger upp för sockerinnehållet och ger en rad hälsofördelar till skillnad från läsken.

 

Sockerarterna skiljer sig däremot lite i metabolismen. Glukos är kroppens främsta energikälla och kan lagras, brytas ned och omvandlas fram och tillbaka i kroppen. Fruktos är däremot mer svårnedbruten och har en negativ påverkan på vår metabola hälsa. Trots detta så är det troligtvis en ökad konsumtion av socker generellt, i kombination med andra livsstilsfaktorer såsom stillasittande, som har lett till den ökade ohälsan kopplat till övervikt, fetma och hjärt- och kärlsjukdomar, och inte just konsumtionen av specifikt fruktsocker.

 

Visste du att vanligt vitt strösocker består av en glukosmolekyl samt en fruktosmolekyl och är den genomsnittliga konsumentens största källa till fruktos? Så om du vill minska på fruktsockret, så är det inte frukten som du bör utesluta från din kost, utan snarare det vita sockret som finns i bland annat sötsaker och bakverk.

 

Inget tillsatt socker är dock nyttigt - ett överskott oberoende av sockerart leder till ohälsa och övervikt.

 

Rekommendationen är att begränsa intaget av tillsatt socker så mycket som möjligt. Vi får i oss denna energin i den naturliga födan ändå, som dessutom bidrar med andra näringsämnen som vår kropp behöver. Kroppen har inget fysiologiskt behov av tillsatt socker i kosten.

 

Kontentan är att tillsatt socker bör begränsas överlag och inget socker är bättre än det andra - om du ska äta något sött, välj det som du tycker är godast och basera det inte på vilken typ av socker det innehåller!

 

 

 

Skribent & layout

Christina Ho, näringsfysiolog/nutritionist

Håll dig uppdaterad!

Följ oss på sociala medier

Facebook

Smolab

Instagram

hejsmolab