Ingredienser

1 msk chiafrön

1 msk havregryn (för en fastare och mer grötig konsistens)

1 dl havredryck (eller annan vegetabilisk dryck, eller mjölk/yoghurt)

Bär, färska eller frysta (hallon, blåbär)

Kardemumma

Köksredskap

Kökskniv

Matsked

Decilitermått

Skål/burk/glas

 

Chiapudding med hallon och kardemumma

Chiafrön härstammar från Mexiko och är rika på både fiber och omega-3-fettsyror, men även andra näringsämnen. Fröna passar utmärkt att tillsätta i gröten, müslin eller till att göra en krämig och god pudding som passar såväl till frukost som mellanmål. Fiberinnehållet i fröna gör puddingen mättande, samtidigt som fibrerna är bra för maghälsan.

 

Gör så här:

Blanda ihop alla ingredienser i ett glas eller en burk som du kan sluta tätt. Låt sedan stå i kylskåp i 4 timmar eller över natten.

 

Tips: Förbered puddingen i små burkar kvällen innan som du kan ta med i väskan för en snabb och smidig frukost till jobbet eller skolan morgonen därpå.

 

Skribent & layout

Christina Ho, näringsfysiolog/nutritionist

Håll dig uppdaterad!

Följ oss på sociala medier

Facebook

Smolab

Instagram

Smolab_se