Frågor och svar

Varför?

Varför bör jag göra en hälsokontroll?

För att:

  • Du vill få reda på om dina blodprovsresultat visar på avvikelser som skulle kunna indikera att du har eller riskerar att utveckla vissa sjukdomar.

 

  • Kunna anpassa livsstil, kosthållning, träning och andra bidragande faktorer som kan leda till en förbättrad hälsa med hjälp av blodprovsanalysen. Du ska även kunna följa upp dina värden över tid och se din utveckling.

 

  • Hålla kolla på nivåerna av mineraler och vitaminer i kroppen och se om du får i dig tillräckligt via kosten.

 

  • Ta blodprover i ett proaktivt syfte. Provresultaten kan också användas vid ett husläkarbesök för att besvara eventuella frågeställningar.

Varför kan jag inte bara gå till en vårdcentral eller min husläkare?

Vårdcentralen eller husläkaren har inte som primär uppgift att ge dig alla tester och analyser som du önskar. Din läkare gör istället en egen bedömning om specifika tester och analyser som kan anses vara är relevanta för dig i exempelvis ett visst sjukdomstillstånd. Husläkaren har alltså små möjligheter att tillgodose behovet av att ta blodprover i ett proaktivt syfte.

 

På Smolab kan du däremot själv fritt välja vad du vill testa och få detaljerad information och analys av resultaten inom kort tid. Du slipper även boka tid, utan bara gå till närmsta provtagningsplats precis när det passar dig.

När?

När kan jag ta blodprovet?

Du kan ta blodprovet hos din valda provtagningsplats när du fått ditt bekräftelsemejl, som vanligtvis endast tar någon minut. Du hittar närmsta provtagningsplats här.

 

Observera att vissa tester ger mer tillförlitliga resultat om du inte har ätit eller druckit på minst 4 timmar. De flesta labb har drop-in men vissa kräver tidsbokning. Du kan se vad som gäller för ditt provtagningsställe i
här.

 

Giltighetstiden för blodprovsremissen är 3 månader. Om provtagningen inte har genomförts inom tidsramen förloras denna och återbetalning ges ej.

Hur?

Kan jag kontakta Smolab och prata med en sjuksköterska om vilka prover som kan tas?

Du kan alltid ringa till någon av våra sjuksköterskor som finns på plats alla vardagar, tel. 08-121 584 90 eller info@smolab.se, och ställa frågor om blodproverna och deras olika funktioner. Det är dock självklart svårt att ge personliga råd om vilka specifika prover du bör ta för specifika ej undersökta symptom.

Behöver jag ta med mig något till provtagningsplatsen?

Du behöver endast ta med giltig legitimation. Det beror på att provtagningen är en digital remiss.

 

De flesta provtagningsställen har drop-in men vissa kräver tidsbokning. Du kan se vad som gäller för din provtagningsplats här.

Gäller full sekretess hos Smolab gällande mina provresultat?

Smolab följer samma lagar och regler avseende sekretess som vårdcentraler, husläkare och sjukhus.

Är Smolab ett fullgott alternativ till vanliga läkarbesök?

Smolab är ett komplement till dina vanliga kontakter med hälso- och sjukvården och ersätter inte vikten av ett vanligt läkarbesök.

 

Våra blodanalyser kan hjälpa till att hitta befintliga sjukdomar och är bra för att i förebyggande syfte upptäcka avvikelsemönster. Det finns dock inga garantier för att du är fullt frisk även om blodproverna ligger inom sina respektive referensvärden. Konsultera alltid en läkare vid minsta tecken på ohälsa.

Vem?

Vem kan beställa en blodanalys hos Smolab?

Vem som helst över 18 år med ett svenskt personnummer kan beställa en blodanalys hos Smolab. Är du företagare kan du kontakta vår kundtjänst på 08-121 584 90 eller på info@smolab.se för assistans med hela beställningen. Smolab har lång erfarenhet av professionell företagshälsovård och kan svara på alla frågor oavsett art.

Kontakta oss

Bredvid kan du se svaren på de vanligaste frågorna som vi får. Om det inte svarar på din fråga kan du självklart kontakta oss här:

info@smolab.se

Har du svårt att välja?

Om du har svårt att välja paket eller inte riktigt vet vad det är du vill kolla upp – ring till vår växel och be om att få prata med en sjuksköterska för rådgivning.

Ring 08-121 584 90